Ben jij op de nieuwe arbeidsmarkt voorbereid?

Gepubliceerd op: 12-07-2016

Er verandert veel op de arbeidsmarkt. Nieuwe technologieën, agile werken, flexibele schillen, banen verdwijnen en er ontstaan nieuwe, verschuiving van vaste functieprofielen naar jobcrafting, vergrijzing, ontgroening en talloze andere ontwikkelingen zorgen ervoor dat werk er heel anders uit gaat zien. Daar moet je op inspelen toch? Maar waar moet je beginnen en hoe speel je eigenlijk in op iets waarvan je niet precies weet hoe het gaat lopen? Om te beginnen door jezelf drie belangrijke vragen te stellen die aansluiten bij een aantal belangrijke ontwikkelingen in de arbeidsmarkt.

Hoe flexibel ben ik?

Je opa of je vader heeft waarschijnlijk nog een gouden horloge gekregen toen hij 40 jaar bij de baas werkte. Die tijden zijn allang voorbij. Flexwerken is steeds vaker het nieuwe credo. Een baan voor het leven maakt plaats voor een leven vol banen. Je doet een klus hier, dan een project daar. Hoogleraar Transitiekunde Jan Rotmans verwacht dat er over 10 jaar meer flexwerkers dan vaste medewerkers zijn. Bedrijven zijn hier blij mee want het levert ze veel flexibiliteit op en bespaart ze veel kosten. En jij? Heb jij de flexibiliteit om met deze manier van werken om te gaan?

Wie ken ik?

Niet wát je weet, maar wie je kent is belangrijk. Het hebben van een netwerk is belangrijk. Altijd zo geweest. Het belang van een goed netwerk wordt nog groter als je bedenkt dat je een leven vol met banen hebt. Dat veel mensen via via aan een baan komen is inmiddels een bekend gegeven en zal niemand verrassen. Ook weet je ook dat mensen niet zozeer werk vinden via goede vrienden, maar vooral via verre kennissen. Volgens de Amerikaans socioloog Granovetter komt dat doordat je vrienden in dezelfde wereld vertoeven als jij. Wat zij weten, weet jij al. Maar verre kennissen introduceren je in nieuwe werelden. Met de digitale ondersteuning van LinkedIn en andere social media kent dit bereik eigenlijk geen grenzen.

Wat maakt mij uniek?

In de wereld van de grote massa, veel concurrentie en onzichtbaarheid wordt personal branding steeds belangrijker. Een term waar wij nuchtere Hollanders vaak de zenuwen van krijgen. Maar wat er eigenlijk achter zit, is simpel: ken jezelf, wees jezelf. Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Heb je duidelijk voor ogen wat je zakelijk en privé wilt bereiken en wat je levensdoel is? Weet je wat je leuk vindt en waar je goed in bent? Waar loop jij helemaal warm voor? Waar heb je een bloedhekel aan? Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen je uniek maakt en het uitdragen daarvan.

Tot slot

Inspelen op de veranderingen omvat en vraagt meer dan ik hier omschrijf. Het begint met bewustwording, jezelf open stellen voor veranderingen, werken aan je netwerk, doen van zelfonderzoek, praten met anderen, bij- of omscholen. Ontdekken wat bij je past of juist niet.

Meer weten of hulp nodig om medewerkers of jezelf in beweging te krijgen? Voor meer informatie www.syssla.nl