Briefpapier en het vooral (te) goed willen doen

Gepubliceerd op: 13-12-2017

Nadat ik jaren bij PostNL gewerkt had, startte ik vorig jaar mijn eigen bedrijf SYSSLA. Met deze keuze heb ik niet voor de makkelijkste weg gekozen en onderweg leer ik veel. Heel veel. Soms wil ik er ook mee stoppen omdat ik het lastig vind. Maar iets in mij zegt dat ik moet doorgaan. Dat ik de goede weg heb genomen. Maar het spreekwoord, zonder wrijving geen glans, voelt soms zeker van toepassing. En een van de dingen die ik geleerd heb, wil ik met jullie delen.

Bij het opstarten van een eigen bedrijf hoort het ontwikkelen van een logo. Dus ik ging al vroeg op zoek naar iemand die voor mij logo en briefpapier kon ontwerpen. Vervolgens liet ik visitekaartjes, correspondentie kaarten, briefpapier en enveloppen (mét plakrand) ergens drukken. Professionele spullen. Klaar voor het grote succesJ

Maar toen bleef het stil….heel stil. Want wat in mijn ogen een belangrijke stap in het opstarten van mijn eigen bedrijf was, bleek voor de buitenwereld totaal niet belangrijk. Want met mijn keuze iets nieuws te starten, was ik natuurlijk niet in één keer succesvol. De knop omzetten is één ding, maar het echte werk begint eigenlijk pas daarna. Zichtbaar worden en ‘in het licht gaan staan’ zijn dingen die veel mensen lastig vinden, net als ik. Het heeft misschien iets te maken met de “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg-generatie” waar ik door ben opgevoed en waar ik zelf misschien ook wel toe behoor.

Ik liet me leiden door de gedachte dat ik eerst een goede basis moest hebben om in actie te komen met de échte activiteiten van SYSSLA. Dat ik eerst nog meer moest voorbereiden en dat ik meer kennis en ervaring nodig had voordat ik opstartte. Mijn briefpapier staat symbool voor dingen (te) goed willen doen en tijd en geld in de voorbereiding steken. Terwijl als ik mijn eerste klanten een factuur zonder logo of briefpapier had gestuurd, had er niemand van wakker gelegen.

Ik dacht dus dat ik het volgens het boekje deed: eigen bedrijf, eigen logo en postpapier. Maar daar zit geen meerwaarde in. De meerwaarde die ik kan leveren zit hem juist in mijn programma’s en mijn diensten, hoe ik met mijn klanten omga en misschien wel mijn visie op het vak. En dat over de bühne brengen is het veel belangrijker dan briefpapier. Had ik maar raad gevraagd bij iemand die er wèl verstand van had, dat had me heel wat tijd, energie en geld gescheeld.

Herken je dit? Velen van ons stellen beslissingen over de toekomst van hun werk uit. Uit angst of onzekerheid of omdat je niet weet hoe je het aan moet pakken. Of je wacht op omstandigheden die eerst in je leven moet veranderen voordat je in actie komt, of je blijft in de voorbereidende fase steken. Ik ben benieuwd, wat is “jouw briefpapier”? Waar besteed jij tijd óf geld aan om niet voor de schermen in actie te komen?

Wil je niet langer jouw beslissing over de toekomst van jouw werk uitstellen en kun je hulp gebruiken? Schrijf je in voor een gratis skype sessie van 20 minuten. Hierin geef ik je minstens twee tips die je helpen om meer grip te krijgen op de opties die jij hebt, zodat jij je weer baas voelt over je toekomst van werk.