Weet je wat jouw toegevoegde waarde is?

Gepubliceerd op: 14-11-2017

“Wat doe je precies?” Wat doe je precies is een vraag die we elkaar regelmatig stellen. Vooral als je iemand net leert kennen op een verjaardag, langs het sportveld, op het werk, waar dan ook. Het antwoord op die vraag is meestal simpel. Je noemt de naam van je functie en als iemand de moeite neemt om door te vragen wat je functie précies inhoudt, noem je bijhorende taken.

Op zich niets mis mee toch? Nee op zich niet, zolang je je maar realiseert dat functies en bijhorende taken behoorlijk snel veranderen. Taken worden geautomatiseerd, uitbesteed naar een andere afdeling of vervallen simpelweg omdat klanten andere behoeftes hebben gekregen. Het is een feit dat de wereld van mens en werk snel verandert en veel van deze veranderingen kun je niet beïnvloeden. Juist omdat je over veel ontwikkelingen geen controle hebt, is het belangrijk dat je controle uitoefent op hetgeen je wel kunt beïnvloeden namelijk jezelf!

Een voorbeeld

In je werk is een taak het doorvoeren van mutaties. En toevallig ben jij super secuur en haal je  altijd en overal alle foutjes eruit, tot op het irritante toe. Dan is je waarde niet het doorvoeren van mutaties maar het runnen van een foutloze administratie zodat je manager je blindelings vertrouwt en elke avond met een gerust gevoel naar huis gaat. Managers willen iemand die hen ontzorgt. Bovendien is de taak van mutaties doorvoeren door technologie vervangbaar maar jouw capaciteit om dingen 100% nauwkeurig te doen, blijft en is ook ergens anders toepasbaar.

Van taak naar waarde

We zijn gewend om te denken in de taken die we doen. Maar een taak uitvoeren is vervangbaar. Vervangbaar door iemand anders óf door technologie. Dus als taken vervangbaar zijn, is het cruciaal dat je je waarde leert kennen.  Dat je nadenkt over hóe jij je taken uitvoert en wat specifiek jouw toegevoegde waarde is. En daarvoor is het belangrijk dat je weet wat je kwaliteiten zijn. Je kwaliteiten goed kennen en onder woorden brengen is soms een intensieve zoektocht én vraagt om regelmatig onderhoud.

Hoe kun je dit doen?

Een handig hulpmiddel hiervoor is het Business Model You (BMY). Het BMY is een model dat uit negen velden bestaat waarin je omschrijft wie je bent, wat je vaardigheden zijn, wie je interne- en externe klanten zijn, hoe je met hen contact legt en onderhoudt, welke taken je uitvoert, wie je netwerk is, je uitgaven en inkomsten en de waarde die jij toevoegt voor je klanten. Sommige velden heb je zo ingevuld. Andere velden zijn lastiger in te vullen, maar wel cruciaal, bijvoorbeeld hoe jij waarde toevoegt voor je anderen (je interne- of externe klanten). Vraag ook vooral aan anderen hoe zij dit ervaren. Voor welke dingen vragen of bellen ze jou? Wat doe jij dan precies?

Meer tips over het bepalen van jouw waarde?

Meld je aan voor een gratis skype gesprek waarin ik tips geef over jouw waarde. Je kunt me ook altijd bellen op 06-10967117 voor meer informatie.